[interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCooks

  • Food-en-retail
  • 3 nov 2017 @ 00:02
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewPortfolioFood

MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Check de eerdere 116 gesprekken hieronder. Als nummer 117 interviewt de redactie Food&Retail Sven Dirkzwager, general manager van MyCOOKS, een game changing food e-commerce bedrijf dat de wereld verovert. 'Bij MyCOOKS bestel je niet zomaar eten maar een eet-belevenis. Buiten onze vele verse gerechten hebben wij ook een lijn vriesverse producten, een trend die in Engeland al groot is en nu zijn weg vindt naar Nederland', aldus foodondernemer Dirkzwager. Daarnaast onderscheidt MyCOOKS zich met duurzaamheid, capaciteit en kunde van de Chefs. Met hoofdletter C.

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing? En met food?
'Ik ben Sven Dirkzwager, vader van twee lieve kids, vent van een lieve vrouw. Gastronomie is mij letterlijk met de paplepel ingegoten en dat is bij mijn kinderen ook weer het geval. Ik ben de GM van MyCOOKS, ik mag met een gerust hart zeggen; een game changing food e-commerce bedrijf.  Van origine kom ik uit de Catering & Hotel branche en heb jarenlang een cateringbedrijf gehad. Met dat bedrijf deden wij veel grote evenementen en festivals als Sail en de Uitmarkt en we zijn daarom gewend aan het produceren van grote hoeveelheden, kwalitatief hoogstaand, eten. De combinatie van mijn marketing achtergrond en mijn hotelschool opleiding hebben geleid tot dit on-, en offline brand MyCOOKS waarin lekker en eerlijk eten centraal staat.'

2. OK, het nieuwe initiatief: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit ‘food e-commerce platform’ om draait?
'Een jaar of 8 geleden ben ik gaan testen of het mogelijk was gekoelde producten met koeriers aan huis te bezorgen en dat lukte. Het eerste concept; De Nationale Catering Cadeaubon was geboren. Een website met vaste arrangementen die je kon bestellen met een cadeaubon of voucher. Dit was meer een B2B concept dan B2C. Samen met een aantal collega bedrijven als Taartenwinkel en Beef & Steak waren wij de eersten die op grote schaal gekoeld aan huis bezorgden. Food e-commerce “avant la lettre” zeg maar.

De vraag vanuit de consument werd echter steeds duidelijker, er was behoefte aan een online concept gericht op consumenten. In 2015 zijn we begonnen met het ontwikkelen van MyCOOKS. Ons doel is om onze klanten te voorzien van niet alleen een leuk cadeau maar ook van eerlijke, ambachtelijke producten volledig naar wens van de klant. Producten op restaurant niveau bij je thuis. Gewoon even lekker genieten met je vrienden of familie, waar je ook bent.'

3. Jullie zijn op het marketing vlak nogal ver. Heb je voor de positionering en lancering van MyCOOKS samengewerkt met bureaus? Kun je iets vertellen over jullie marketing?
'
In principe zijn wij ons eigen reclamebureau. We zijn, op dit moment nog, met z’n vijven dag in dag uit bezig met promotie en content. We werken uiteraard wel samen met een aantal grote partijen maar in essentie doen wij alles zelf. In overleg met onze diverse mediapartners komen de campagnes tot stand. In de loop der jaren heb ik mij gespecialiseerd in een flink aantal online mogelijkheden en daar zijn we dan ook iedere dag druk mee. Verder hebben we een creatief team van fotografen, schrijvers en natuurlijk onze webdevelopers. Onze online user experience moet uitstetekend zijn en wij hebben als streven hierin voorop te blijven lopen, een goede experience is je grootste marketing tool. En dan dat modewoord; customer journey; dat is bij een product als de onze van groot belang, misschien wel meer dan bij andere websites. Ook daarin doen wij er alles aan om van iedere bestelling een feestje te maken. Onze klanten reageren laaiend enthousiast. De kans is groot dat je MyCOOKS de komende maanden ziet of hoort voorbijkomen en je kunt natuurlijk altijd even kijken op www.mycooks.nl.'

4.Een eet-bestel website als die van jullie bestond nog niet in Nederland. Jullie produceren alles zelf en zijn geen bestelplatform als Foodora of Thuisbezorgd, wat is in essentie het verschil?
'
Het grote verschil is inderdaad dat wij alles zelf produceren en wij het volledige fulfilment in eigen beheer hebben. We zijn geen faciliterend platform als Foodora, Deliveroo of Thuisbezorgd. Dat zorgt ervoor dat wij de kwaliteit van de producten kunnen borgen en dat de afstand tussen de klant en ons zo klein mogelijk is.

MyCOOKS is niet alleen een online brand, ook offline zijn wij verkrijgbaar met een range cadeaukaarten. Ik ben van mening dat je online alleen succesvol kan zijn als je on,- én offline zichtbaar én te koop bent.'

5. Kun je iets vertellen over jullie bijzondere aanbod van cadeaukaarten?
'
Op dit moment vindt de lancering van ons assortiment cadeaukaarten in retail plaats. Tot maart 2018 gaan vele duizenden winkels in Nederland en België onze cadeaukaarten verkopen. We hebben een assortiment van 12 thema cadeaukaarten voor een heel brede doelgroep, van Ontbijt op Bed en High Tea voor vrouwen tot een BBQ cadeaukaart voor mannen. We zijn bijzonder blij (en trots!) dat het door de diverse retailers zo goed ontvangen wordt. Het is een goede aanvulling op het huidige assortiment cadeaukaarten en het bijt het reguliere supermarkt assortiment niet.  Ik denk dat het te maken heeft met een aantal factoren;

a. Er was nog geen “eten-thuisbezorgd” cadeaukaart en is daarom uniek in zijn soort.

b. Ons businessmodel is niet afhankelijk van de “non-redemtie” (niet ingewisselde kaarten)

c.    De kaarten hebben een geldigheid van 3 jaar en wij hopen dat iedereen zijn cadeaukaart besteed, want betere reclame dan van het genieten van je bestelling bestaat er tenslotte niet…

d. En last but not least; de besteedbaarheid. Je kunt, waar je ook bent, de kaart gebruiken voor een bestelling.

De MyCOOKS cadeaukaarten zijn er in verschillende verschijningsvormen en natuurlijk tweetalige varianten voor België. De kaarten zijn simpel te gebruiken in onze internetkassa wat het gebruiksgemak ten goede komt.

6. Even over foodtrends: Heeft de flexitariër de toekomst? Eten we gezonder? Wat zien jullie als belangrijke foodtrends in Nederland?
'Eerlijk? Ik moest de exacte betekenis van de term Flexitariër even opzoeken… Dat komt puur omdat het voor ons al zo normaal is dat we een gemengd aanbod van vis-, vlees en vegetarisch aanbieden. We zien dat het “gemak” segment steeds groter wordt en ook eten online bestellen begint steeds normaler te worden. Ik denk dat vooral de jongere generatie steeds meer bezig is met gezond eten. Bij MyCOOKS gebruiken we geen conserveringsmiddelen of kunstmatige geur,- kleur,- en smaakstoffen. Onze verpakkingen zijn 100% recycle,- of herbruikbaar. MyCOOKS bedrijfspolicy. We zullen zien dat eten online over een paar jaar geen nichemarkt meer is.'


7. Hoe borgen jullie je kwaliteit?
'Onze team van Chefs is letterlijk iedere dag bezig om onze gerechten nóg beter te maken en nieuwe gerechten te ontwikkelen. Onze “Chef Smaak” Joanna is iedere dag aan het testen, Chef Jeffrey iedere dag aan het finetunen en de rest van onze Chefs iedere dag de puntjes op de “i” aan het zetten. Bij MyCOOKS bestel je niet zomaar eten maar een eet-belevenis. Buiten onze vele verse gerechten hebben wij ook een lijn vriesverse producten, een trend die in Engeland al groot is en zijn weg aan het vinden is naar Nederland. Omdat wij geen conserveringsmiddelen willen gebruiken, gebruiken wij een andere manier van verpakken, wij vervangen de zuurstof in de verpakkingen. Een duurdere oplossing maar wel een stuk gezondere! Wij voldoen aan de strengste hygiënische eisen. Onze enorme productiekeuken is zo klimaat neutraal als mogelijk gebouwd. Zuinige apparaten, groene energie, het hergebruiken van restwarmte zijn een paar van de zaken die voor ons normaal zijn.'

8. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
'De marketing zal in 2018 verder toenemen en er zullen meer winkels bij komen die de MyCOOKS cadeaukaarten gaan verkopen. Het merk zal gepositioneerd worden en de wens is natuurlijk dat MyCOOKS een household name wordt.'

9. Nog ander nieuws over Mycooks te melden? Toekomstplannen, gaan jullie naast NL en Belgie de rest van Europa veroveren?
'Waar gekoelde food bezorging met een hoog service level mogelijk is, is MyCOOKS. Het is tenslotte een internationaal brand en inderdaad, wij zijn reeds in bespreking om ook in andere landen te gaan opereren. To be continued!'
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 116 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Check hier de site van MyCooks


     Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS

   De MyCOOKS cadeaukaart in doosje

    Indruk van het menu-portfolio van MyCooks




Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver en -connaisseur

115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - algemeen directeur Van Boxtel hoorwinkels

114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster

113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar

112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 

111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers

110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys































100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore













88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin



85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau









79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

































60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema



57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin





53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail















42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace







31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!















19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'








Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken